Monday 13 February 2017

CIRI CIRI YANG PATUT ADA DALAM SESEBUAH NOVEL!

asalamualaikum





Menjadi seorang penulis yang hebat bukan lah mudah .

Aku sendiri nie haa tulis blog ,bukan senang nak cari bahan ,nak tulis dalam bahasa yang mudah di fahami dan nak buat lawak dalam penceritaan kita.

Nie aku nak bgtau penulis novel ,apa sepatutnya ada dalam sesebuah novel menurut pendapat aku.

1.Seorang penulis kene kretif,kene banyak idea ,kalau boleh biar cerita yang anda tulis biar lain dari lain ,takde lah sama dengan orang lain,ini aku tgk kalau novel a pasal CEO  novel b,c,d.e pun nak pasal  CEO  ,kalau buat pasal CEO tapi jaln berbeza takpe lah nie sama je.

2 .Seorang penulis jugak bagi aku perlu ILMU bukan main tangkap muat je ,contoh lah kan ko nak jadi penulis novel pasal seorang  hacker but the same time ko tak tahu pun pasal hack hack komputer nie semua so ko balun je taip masuk dalam cite ko dengan pengetahuan ko pasal komputer just 2% je .

bila buat macam tu pembaca akan dapat info salah and takde mafaat lah bg pembaca kan.Tapi mesti ada yang cakap novel kot dah nama pun fiksyen nak pegetahuan baca lah buku ilmiah kan.

meh aku nak bgtau ,bila ko buat cerita fiksyen tapi ada ilmu di situ automatik pembaca akan cakap wahh penulis nie banyak ilmu dia,dia nie mesti suka mengkaji kan.And bila orang tgk je nama penulis novel tu ko orang akan nak beli sebab orang tahu novel ko fiksyen tapi bukan KOSONG semata -mata ada ISI.

3.Gaya ayat pun kene memukau and puitis ,contoh paling senang aku beri contoh ayat 'LEBIH BAIK TERSILAP AMPUN DARI TERSILAP HUKUM (DARI NOVEL KARYA RAM).kan sedap tu ayat dia ,and kalau gaya penulisan korang best orang akan nak lagi baca novel korang sebab ketagih dgn ayat ayat yang best dalam novel korang.


4.Jalan cerita tu bg lah susah di teka ,bermain lah dengan minda pembaca ,nak nak bg peminat novel mistik i very sure diorg suka jalan cerita yang susah nak teka kan ?.Lagi susah nak teka lagi kami suka .



akhir kata ,aku hanya penulis blog tapi aku suka baca novel 
ampun dan maaf kalau anda tidak bersetuju dengan pendapat saya.

No comments:

Post a Comment