Sunday 26 February 2017

sekolah kebangsaan vs sekolah pendidikan khas


ASALAMUALAIKUM

 Hari nie meh aku cerita pasal beza sekolah khas dan sekolah biasa memandang kan aku takde idea nie tapi nak jugak tulis or mungkin boleh jadi guide buat mak ayah yang berkira kira nak hantar anak dia sekolah khas or sk biasa.

DINGATKAN INI SEMUA BERDASARKAN PEGALAMAN AKU SENDIRI 

1.PEMBELAJARAN


Mula mula tak silap aku ,aku masuk sekolah pendidikan khas mase umur 4 or 5 tahun,orang lain beria mak ayah tunggu masa first day tapi aku suruh mama balik yelah dah rasa besar giler sebab dah sekolah and malu lah kan nenek ,kakak,mama lagi semua ada jadi aku suruh diorg balik.

Yang aku belajar masa sekolah khas ialah lipat baju,mewarna,melukis,menyanyi ..boring ko tak payah tanye hari hari hadap bende  sama ,sampai aku sampai je kantin van sekolah hantar mesti dia tanya belajar apa? jawapan aku tak silap menyanyi ,melukis ,lipat baju,mewarna....

end up masa 5 or 6 tukar sekolah tadika al husna(tak silap lah nama tadika macam tu) serius seronok gile belajar bende baru ABC mengeja ada homework ada buku banyak...megikut kata mama masa sekolah khas aku x pandai ABC  pun tapi  masuk jee tadika al husna baru aku pandai ABC .

seronok jugak ada unifrom warna purple lagi  sebab sekolah khas aku takde pon unifrom sedih -___-' .


2.PERSEKITARAN

bukan niat nak buruk buruk kan tapi nie berdasarkan pegalaman aku ye ,

persekitaran sekolah khas agak kurang selesa yelah banyangkan ko adalah budak 5 tahun tapi kawan kawan ko ada yang 20 lebih ,ada yang ganas ,ada yang baik ,ada yang kecik ada besar errr,,,paling aku takut ada seorng budak perempuan nie dia hyperaktiv kalau dia rasa dia nak megamuk dia megamuk kalau rasa nak telajang dia telajang je lah ,,,,kalau tak silap cikgu pernah x nak ambik dia dah tapi kesian jugak dekat dia mak dia kerje so takde org boleh jaga dia...

paling aku baik dekat sana alang dia lelaki ,i thik masa tu dia 20 kot dia separuh terbaring gitu tapi aku suka bercakap ngn dia sebab baik huhuhu...,


kalau tadika biasa aku bahagia je,rasa selamat,takde orang nak megamuk,bersih je semua bende,,dapat belajar solat,tadika tu colourfull lagi ...

btw masa darjah 1 mama degn papa gatal tangan lagi nak masuk kan kelas pendidikan khas dekat smk balok makmur tapi sekejap je and ada org datang buat lawatan dia cakap dia sesuai sekolah biasa sebab otak dia takde masalah pun...

oh pegalaman masa kelas khas darjah satu pun sama menyanyi melukis mewarna tgk cd hahahahaha...tapi persekitaran aman takde yang megamuk takde yang tak tentu hala semua umur sama je.....'

end up aku masuk ke sekolah kebangsaan balok , and dah abis smk pelabuhan dah pun...



so pada aku andai kata anak korang oku fizikal sahaja ,better masukan dekat sekolah biasa ...

btw masa aku behenti cikgu mimi(pendidikan khas) ada call bgtau jangan lah behenti nanti kami nak adakan kelas menjahit!!!

sampai sekarang aku hairan kenapa asal oku je menjahit asal menjahit je oku...

No comments:

Post a Comment