Monday 25 April 2016

STORY ABOUT ME LEARN AL QURAN

ASALAMUALAIKUM..

heee pagi nie ada 
mood pulak nak update
so kita update lah 
nanti kalau x datang mood 
tu mula lah kosong je
blog nie

hari aku nak cete jujur
lah ngn korang pasal
aku nie...

aku nie dulu tak tahu mengaji
pun ,
aku cuma hafal surah lazim 
sikit sikit je dalam muqadam tu
tapi huruf semua memang x kenal
setakat alif atas a alif bawah i 
alif depan u..tu tahulah
but tanda mati denguung ape semua tu memang x langsung


so macam mane erk aku hafal 
kalau aku x kenal semua tu 
jawap dia ..
dulu kecik kecik
aku ngn sepupu nie
megaji ngn nenek ja

bila nenek ajar start ngn 
surah al fatihah 
pastu ikut je lah

pastu setiap hari aku ngn sepupu
nie akan hafal lah surah yang baru nenek
ajar because mase mengaji nanti boleh alih m/s
lain...kadang kadang jeles sepupu yang lain dah alih
aku duduk surah tu jugak
and cara nenek ajar ngaji 
contoh lah ko dah baca sampai m/s 10 dah kan
tapi setiap kali mengaji ko kene baca balik
dari m/s 1 sampai ko jumpa muka surat 10
balik heee

dan itu kadang kadang buat kitaorg malas
nak ngaji yelah kene ulang balik setiap hari
nenek says tu lah cara dia mengaji kecik kecik dulu

HEHE tapi aku x sempat pun abis muqadam tu
sebab ape x ingat lupa doongg,




bila masuk sekolah rendah ade kelas tasmik
masa tu darjah berape lupa ..kat sekolah
kene baca iqra ,,so mase tu aku mula iqra 1
hokey tu pun gagap,,
member aku dah ade yang quran
bagi aku dulu dan sekarang 
sape yang baca quran lancar memang bijok r

sampai lah aku naik darjah pun staill iqra 
1.so ustaz baru nie macam kesian kat aku
kot ..dia kata x pe lah naik je iqra 2 ..
aku punyaa haapy macam, dah khatam iqra ok
hhahaha,,dan sekali lagi aku terus stay iqra 3 ke berape
sebab aku ade mengaji kat lain jugak ,,
sampai aku tamat sekolah rendah ...
susah benor nk ngaji nie kan

dan bila naik tingkatan 1 ada buat bacaan yasin
setiap hari jumaat pagi
org lain relex relex je baca'
aku pegang surah yasin tu
org dah baca m/s 10 
aku stail m/s 5
aku buat macam tu selalu
tapi masa tu x de pun tahu 
aku x reti

pada 1 jummat pun aku wat macam tu
tapi aku x ikut baca pun sebab
kan nanti aku ikut ustaz ha
aku sebut ya,,so aku lebih suka  diam

sedar sedar ade cikgu tu lalu belakang aku
dia cakap ,,eh salah muka surat nie org dah baca 
sampai sini  *____________*"
malu nak guling guling
ok ,,tapi nasub baik 
masa tu aku duduk sorang sorang

lepas tu aku x ambik dah yasin kat depan
aku just duduk dengar ustaz ngn pelajar lain baca'

one day cikgu nini cakap
kenapa x ambik yasin'
aku cakap x pandai
dia ckp belajar lah

bila aku masuk tingkatan 2 
aku kenal nadia
dah berape bulan kenal
dia baru aku cete yang aku nie
x reti baca
soo dia cakap dia macam aku
jugak dulu 
pastu dia belajar ngaji sebab
jeles tgk org baca yasin masa form 1
hari tu

ohh aku ingat aku sorang sorang je

lama tu about bulan berape ntah aku g ngaji
kat pak long org panggil
dia ajar muqadim.
sambil eja.. 
hehe semua budak budak aku 
je dah smk ..so aku ajak adik sepupu
mak aku cakap dont woory ciksu bayar
untuk dirah asal teman dia
ok sku pun g ngn sepupu aku
eh sedar sedar dah quran ..aku
still gagap lagi

berape bulan entah ngaji kat pak long
aku g ngaji pulak kat nadia mengaji
hehehe
kat sane aku start balik iqra 2
tapi kat sini pun ramai budak budak
yang dah smk 5 org yang lain sekolah rendah 
org tadika or x sekolah hehe

so bermula lah jadual aku 3 petang -5 pgt ngaji umah paklong
5ptg-sampai ko dah ngaji terus boleh balik

penat x yah cakp lah balik sekolah pukul 2:30
pastu makan and then bla g ngaji

aku jujur aku keliru dulu sebab cara muqadam ngn iqra'
lain..jujur aku lebih paham iqra
sampai lah adik sepupu aku yang teman aku
kat paklong nie buat peragai x nak dah g ngaji
serius aku macam bengang sebab xde geng

pastu masa tu form 3 aku terpaksa behenti kat paklong
sebab aku rasa letih keliru semua tu...xde masa nk relex

aku pun ngaji umah ustazah 
je kat same ramai budak budak 

kadang kadang sementara tunggu turn
aku baca kat ustazah aku baca dulu ngn 
along umur 9angah 8 
sebab diorg dah al quran aku still iqra

member aku  yati ngn nadiah cakap x yah malu
asal belajar

dan TIGA TAHUN AKU baca iqra akhirnye
ustaz suami ustazah(dia kadang 2 ajar time ustazah sibu)
cakap esok kakak bawak al quran
ye ......rase macam nk melompat lompat'

ngaji ngn ustazah nie kene bawak satu
kertas ..pastu kene tulis  balik 
bahagian iqra yang kurang 
mahir dalam tu
bila naik  al quran 
bila x tahu sebut ape 
just bukak kertas tu
 
aku punya aku tulis dah tiga helai kertas gak
ikut atas mahir ke x lah'

aku pun bawak al quran pada bulan 4  2015
hehe serius happy 
belajar al quran kat sini
kene  conteng sikit bahagian
tanda mati kalau yang x berape mahir macam aku.
bukan conteng suka hati
conteng dia pun just garis kat tempat boleh behenti je
hahaha..

sekarang aku dah pindah so x ngaji dah ngaji
sorang sorang je ,,kalau x tahu aku guna quran 
digital tu..

INGAT 

APA YANG BUAT AL QURAN ISTIMEWA 
IALAH KITA CARI AL QURAN BUKAN
QURAN CARI KITA

KATA 2 DARI  USTAZ NUKMAN ALI KHAN

SUMBER GAMBAR DARI PAKCIK GOOGLE'

No comments:

Post a Comment